Ta fram en permanent lösning för flexibla viaresor med barn i färdtjänsten

Alla föräldrar har ansvar för sina barn. Förutom det mest basala måste mammor och pappor lämna och hämta barn på förskola och skola. För synskadade föräldrar med färdtjänst som har jobb och flera barn kan detta vara en näst intill omöjlig uppgift. Orsaken stavas ett oflexibelt och gammaldags system som inte tillåter viaresor med mer än ett barn åt gången.

En viaresa kan vara en färdtjänstresa där ett stopp för lämning eller hämtning av barn ingår. Föraren väntar på föräldern under tiden barnet lämnas/hämtas. Sedan fortsätter resan vidare till jobb eller hem, resan räknas som en enkelresa. Men om man har fler än ett barn på olika förskolor eller skolor sätter systemet p. Endast ett stopp tillåts per resa, en helt ny resa måste bokas till nästa barns förskola/skola. Våra medlemmar vittnar om att det här ofta leder till stora problem. Om den första resan blir försenad kan man missa resan från nästa barns skola. Summan kan bli att föräldern kommer försent till jobbet eller att barn hämtas när förskola eller fritids redan har stängt. En mardröm som gör att många synskadade föräldrar försöker lösa vardagspusslet utan dessa viaresor. Så ska det inte behöva vara år 2023.

Synskadades Riksförbund Stockholm Gotland vill att region Stockholm tar fram en permanent lösning för viaresor med fler än ett stopp. Exempelvis skulle båda resorna kunna läggas ut på en och samma bil. på så sätt säkerställs en sammanhållen och trygg resa för både barn och föräldrar.  Vi vill även att taxibilarnas utrustning för resor med barn säkras. Alla bilar som tar körningar med små barn ska självklart ha korrekt skyddsanordning. En beställning med bilbarnstol får aldrig ersättas med en bil utrustad med bälteskudde, det är olika utrustning för olika storlekar på barn. När detta inträffar kan barnens säkerhet inte garanteras och resan behöver läggas ut på en ny bil. resultatet blir att både föräldrar och små barn kan behöva vänta lång tid på en ny, korrekt utrustad taxibil.

Synskadades riksförbund Stockholm Gotland vill:
Att Region Stockholm tar fram en lösning för viaresor för föräldrar med möjlighet till stopp på flera adresser.
Att Region Stockholm tryggar barns trafiksäkerhet i färdtjänsten och garanterar att färdtjänstbilarna har korrekt skyddsanordning för respektive beställning.

Uttalandet antaget vid Synskadades Riksförbund, SRF, Stockholm Gotlands årsmöte den 22 april 2023 i Stockholm.