Säkra den talade informationen i kollektivtrafiken

Region Stockholm har som målsättning att så många som möjligt ska kunna resa med den allmänna kollektivtrafiken. För att underlätta för exempelvis synskadade finns talad information på stationerna och i tåg och bussar. Men när utropen är felaktiga eller avstängda blir resan svår eller till och med farlig för oss.

Att åka kollektivt upplevs av många synskadade som en frihet. Resandet bygger dock på att man kan lita på att den tillgängliga informationen fungerar. Annars riskerar man att exempelvis stiga av på fel station eller kliva på fel tåg. Många medlemmar vittnar om att den hörbara informationen kan vara felaktig eller avstängd. Och trots upprepade anmälningar tar det lång tid innan felen åtgärdas. Under tiden är vi hänvisade till att fråga medpassagerare om hjälp (om det finns några) eller helt avstå från att resa med SL.

Synskadade resenärer har till exempel anmält felaktiga utrop på Ekerö-bussarna, högtalarfel på Gullmarsplans tunnelbanestation och en trasig pratorknapp på Brommaplan. Samtliga fel kvarstod tills vi bad den tillgänglighetsakkunniga på Trafikförvaltningen gripa in. Först då åtgärdades felen. Vi ställer oss frågande till varför det inte åtgärdades direkt.

Synskadades Riksförbund Stockholm Gotland vill:
Att Trafikförvaltningen inför nya rutiner vid felanmälan av utrop i SL och säkerställer att de skyndsamt rättas till
Att Trafikförvaltningen skriver in ett helhetsansvar för talad information i avtalen med kommande trafikentreprenörer

Uttalandet antaget vid Synskadades Riksförbund, SRF, Stockholm Gotlands årsmöte den 22 april 2023 i Stockholm.