Till Allianspartierna i Stockholms läns landsting

Föreningen SPES (SuicidPrevention och Efterlevandes Stöd) och SRF (Synskadades Riksförbund) skrev i mars till samtliga ledamöter i Stockholms läns landsting. Vi vädjade om politiska ställningstaganden för att förbättra säkerheten i Stockholms tunnelbana, främst genom att bygga plattformsbarriärer. Vi träffade även Trafik-nämndens ordförande Kristoffer Tamsons i detta ärende. De reaktioner vi fick från många partier var positiva men flera påpekade att frågan p.g.a. sina ekonomiska konsekvenser måste in i förestående budgetarbete.

 Alliansen har inför landstingets budgetsammanträde den 14-15 juni tagit fram ett förslag till budget 2017 och en investeringsplan för åren 2017-2021. Vi vill med denna skrivelse uttrycka vår stora oro över att frågan om plattformsbarriärer i tunnelbanan i huvudsak lyser med sin frånvaro i dessa dokument.

Enligt investeringsplanen hänskjuts frågan till kommande budgetperioder. Detta är olyckligt. Varje år omkommer ett 10-tal personer p.g.a. påkörningar i Stockholms tunnelbanenät. Varje dag känner sig ett stort antal synskadade och personer med andra funktionsnedsättningar tvungna att avstå från att använda tunnelbanan eftersom personsäkerheten är så dålig.

Detta är en tillgänglighetsfråga som endast kan få sin lösning genom effektiva plattformsbarriärer. Vi har noterat att oppositionspartierna S, V och MP på olika sätt i sina budgetförslag anslår medel för att börja bygga plattformsbarriärer. Men vi skulle önska att denna angelägna fråga, som handlar om att rädda människoliv, kunde lösas över block-gränserna. Flera av alliansens företrädare har uttryckt att de ser säkerhet och tillgänglighet som mycket viktiga frågor.

Det borde därför finnas goda möjligheter att samverka med oppositionen i denna fråga.  Vi är fullt medvetna om att plattformsbarriärer i hela tunnelbanesystemet är en stor teknisk och ekonomisk utmaning. Men det finns ett genomarbetat underlag från Trafikförvaltningen som visar att det är både tekniskt möjligt och samhällsekonomiskt fördelaktigt. En enkel och konstruktiv väg framåt vore att använda sig av Trafikförvaltningens material och ta de första stegen i årets budgetprocess.

Vi föreslår följande ställningstaganden: 

- Anslå medel så att Trafikförvaltningen kan genomföra planerade fullskaleförsök genom att under år 2017 installera plattformsbarriärer på en underjords- och på en överjordsstation. 

- Tillsätt en utredning som upprättar en genomförandeplan för plattformsbarriärer i hela tunnelbanesystemet med förslag till tidplan och investeringslösningar.

- Fatta beslut som innebär att plattformsbarriärer ska anläggas vid all förestående ny- och utbyggnad av tunnelbanelinjer. 

 Stockholm den 10 juni 2016 

 Lars Wiklund SPES             Lennart Karlsson SRF