Öppet brev till Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons

Stoppa kaoset i färdtjänsten!

Anders Hanell är ensamstående pappa. Hans färdtjänstbilar är ofta kraftigt försenade, om de ens kommer. Resultat: Anders barn måste själva laga middag och får gå ensamma till träningen.

Daniella Velarde Hermosillas lilla dotter har flera gånger missat viktiga läkartider. Orsaken är att hennes mammas färdtjänsttaxi uteblir. Resultat: ett barn blir utan nödvändig vård.

Jakob Rosenvinds färdtjänstbilar kommer sällan i tid. Han kommer ständigt försent till sitt kuratorsjobb. Resultat: hans klienter får vänta.

Sedan det nya färdtjänstavtalet trädde i kraft 1 februari i år har problemen med färdtjänsten i Stockholms län växt lavinartat. Det kan många resenärer vittna om och det syns tydligt i statistiken. Färdtjänstbilarna är ofta kraftigt försenade, om de kommer alls. Färdtjänstens kundservice är svår att få kontakt med. Resegarantin har slutat fungera eftersom enbart två bolag är upphandlade och båda säger sig ha ”bilbrist”.

Våra medlemmar är förtvivlade - deras liv havererar på grund av de stora problemen med färdtjänsten. Vardagen präglas av rädslan för att komma försent till jobbet, till barnen på dagis eller till det viktiga mötet.

Färdtjänsten är enligt landstinget att jämställa med övrig kollektivtrafik. De flesta t-banetåg, bussar eller spårvagnar kommer i tid. Men färdtjänstbilarna uteblir på grund av en upphandling som inte håller måttet.

Vi kräver att landstingets trafiknämnd tar sitt ansvar och ser till att färdtjänsten åter börjar fungera som den ska. Bilar ska komma i tid, vid förseningar ska kunden kontaktas, kundtjänst och resegaranti måste vara tillgängliga och snabbt kunna hjälpa kunder som har problem.

Ta ditt ansvar – få färdtjänsten att fungera. Nu!

Karin Hjalmarson
Ordförande

Hamaddah Mansour
Ombudsman