Färdtjänstens otillgängliga hemsida
- De får verkligen skämmas, säger Lennart Karlsson, ombudsman vid SRF Stockholms och Gotlands län om lanseringen av Färdtjänstens nya hemsida.
- Detta är en tjänst som riktar sig direkt till personer med funktionsnedsättning. Då borde man jobbat ordentligt med tillgängligheten, säger han.
När landstinget lanserade sin nya webbplats för Färdtjänsten den 7 juni var det för att resenärerna skulle få en enklare och mer lättanvänd webbplats, åtkomlig på flera plattformar; på datorn, läsplattan – och i mobilen. Men redan vid lanseringen stod det klart att det fanns om många och tydliga tillgänglighetsbrister. Nu ber landstinget om hjälp.
- Färdtjänsten har haft konsulter inkopplade, som ska vara experter på det här, men det har inte hjälpt. Nu har Färdtjänsten bett oss på distriktet att förklara vad som inte fungerar. Det har de inte kunnat räkna ut själva, säger Lennart Karlsson.
Distriktet har spelat in en film, som visar att det inte går att logga in via mobiltelefon på ”Mina sidor”, där man bland annat beställer resor. Filmen har skickats till de ansvariga på Färdtjänsten.
- Eftersom det inte gått att logga in med mobiltelefon och skärmläsare, så vet vi inte om det finns ytterligare problem, säger Lennart Karlsson.
Han säger också att Färdtjänsten borde haft tillgänglighetsfrågorna i fokus redan när sidan planerades.
- Man har inte jobbat bra med tillgängligheten.
SRF-distriktet fick möjlighet att testa hemsidan i förväg via dator, och lämnade då en lång rad med synpunkter.
- Sedan fick vi ingen riktig återkoppling. Vi fick aldrig möjlighet att testa sidan igen. Vi borde ha fått testa sidan med mobiltelefon innan lanseringen, säger Lennart Karlsson.