1177 görs om
Många har vittnat om problem att använda 1177 Vårdguiden med datahjälpmedel. Nu är en lösning i sikte – nästa år blir det en helt ny digital plattform.
Innovationslandstingrådet Daniel Forslund, som har ansvar för IT-frågor i Landstinget, berättar att samtidigt som Regeringen och SKL förhandlat fram den nationella visionen för e-hälsoarbete började Landstinget skriva en egen strategi för innovation och digitalisering, som inkluderar e-hälsa. Nu är den ute på remiss internt i Landstingets verksamheter och beslut kommer att fattas i september.
-Vi vet att det finns en hel del utmaningar med tillgänglighetsaspekterna kring 1177 och det beror på att den hemsidan i grunden är ganska gammal. Den är byggd för väldigt länge sedan och går nu inte att anpassa efter de smarta stöd som finns, exempelvis för personer med synnedsättning som har olika hjälpmedel för att se text eller läsa upp text. Det fungerar delvis idag, men inte på det sätt vi skulle vilja. Därför kommer vi att byta ut hela den plattformen under nästa år.
Lennart Karlsson, ombudsman på SRF Stockholm och Gotlands län och ansvarig för just digitala frågor, tycker att det är på tiden:
-Det är bra och det behövs. 1177 har inte fungerat så bra som man kan kräva. Om man använder skärmläsningsprogrammet Jaws har man inte kunnat läsa viktig information, om sådant som sjukdomar och behandlingar. Dessutom är det svårt att hitta på 1177. Vi hoppas att även detta blir bättre, säger Lennart Karlsson.