Fakturor från färdtjänst kommer i Kivra

Du som har en digital brevlåda kommer att kunna få dina fakturor från färdtjänsten i Kivra. Detta är en följd av att region Stockholm anslutit sig till Kivra.

Färdtjänsten har, tillsammans med Synskadades Riksförbund Stockholm Gotland, försökt säkerställa att fakturorna är tillgängliga redan från start. Tyvärr går det inte att garantera tillgängligheten på fakturorna, då regionen infört fakturor via Kivra utan att invänta tillräckliga testresultat. Tillsammans med färdtjänsten arbetar vi vidare på att fakturorna blir tillgängliga så snart som möjligt, om de inte är det från start.
Nedan följer information från färdtjänsten:

Fakturor skickas från och med nu till Kivra

Har du en digital brevlåda hos Kivra? Då kommer du få dina fakturor från oss till din Kivra-brevlåda. Det gäller fakturor för sjukresor och färdtjänstresor och det gäller även påminnelser för fakturor. 

Alla kan inte få fakturorna till Kivra

För att kunna få fakturor till Kivra måste du ha ett mobilt bank-id och ett personnummer. Det går inte att få fakturor till Kivra:
för minderåriga (under 18 år)
för dig som har autogiro
för dig som har e-faktura
för dig som har både autogiro och e-faktura.

Har du ingen digital brevlåda hos Kivra men vill ha fakturan dit?

Då behöver du skapa ett konto hos Kivra. Läs mer på kivra.se/privat om hur du gör. För detta behöver du ha ett mobilt bank-id.

Jag vill få mina fakturor med posten istället

Du kan när som helst välja att stänga av digital post från en enskild avsändare. Vill du inte längre få fakturor från oss till din Kivra, kan du stänga av den funktionen. Det gör du i Kivra under Inställningar och sedan Avsändare. Där kan du bocka ur och avmarkera Region Stockholm. Var uppmärksam på att du kan få andra brev från Region Stockholm till din Kivra, så som kallelser och fakturor från andra anslutna enheter. Om du avmarkerar Region Stockholm får du inga försändelser alls från Region Stockholm, varken fakturor eller kallelser.

Jag fick fakturan till Kivra, hur betalar jag den?

Du kan betala din faktura på olika sätt, du kan exempelvis betala via Kivra eller via din internetbank. Om du inte vill använda Kivras betaltjänst, utan i stället betala via din internetbank eller på något annat sätt, så är det bra om du anger i Kivra att fakturan är hanterad. Det gör du genom att markera rutan ”Markera som hanterad”. Då vet Kivra att fakturan är hanterad på annat håll och du slipper få meddelande från Kivra om obetalda fakturor.

Jag fick en faktura till min Kivra som jag vill ha i pappersform

Har du möjlighet så skriv ut fakturan från Kivra. Du kan också kontakta vår kundservice för hjälp att skriva ut din faktura. Använd kontaktformuläret här eller ring kundservice för färdtjänst och sjukresor på 08-720 80 80.

Jag har en särskild postadress och skaffar Kivra

Om du har en särskild postadress registrerad hos Skatteverket har vi hittills skickat all din post till den adressen. Men om du har eller skaffar Kivra så kommer dina fakturor från och med nu att skickas till Kivra, i stället för att du får en pappersfaktura med posten. Är du minderårig (under 18 år) kommer fakturan skickas till din särskilda postadress.

Jag har en god man och vill att denne ska få fakturorna till sin Kivra

Det går inte att skicka fakturor till gode mannens Kivra, eftersom vilka som får fakturor till sin Kivra utgår ifrån resenärens personnummer och om det personnumret har Kivra. Så om du har en registrerad särskild postadress exempelvis till din gode man och skaffar Kivra så kommer fakturan automatiskt att skickas till din Kivra.

Jag har skyddade personuppgifter och vill använda Kivra

För att använda Kivra krävs ett personnummer och mobilt bank-id. Har du det går det bra att använda Kivra för fakturor från oss. 

Kontakta Kivra för frågor om deras tjänst

Fler frågor och svar om hur tjänsten Kivra fungerar hittar du här: Kivras webbplats. Frågor om tjänsten Kivra och hur det fungerar på sidan besvaras av Kivra. Kivras support har öppet 9-17 och du når dem på telefonnummer 077-045 70 00. Du kan också skicka e-post till support@kivra.com. Kivras support tar gärna hand om frågor relaterade till tjänsten.